Maak kennis met

Ronald Dros – Dros Schoonmaakdiensten

“Een prettige werk- en woonomgeving creëren”

De Apeldoeners zijn allemaal enthousiaste ondernemers die trots zijn op hun bedrijf én om Apeldoener te zijn. Achter elke ondernemer zit een uniek verhaal. Als Apeldoeners vertellen we je graag allemaal ons persoonlijke verhaal over ondernemen. Na onder meer Dave Bultman, Patrick Beumer en René Heupink, vertelt nu Ronald Dros van Dros Schoonmaakdiensten zijn verhaal.

Vanaf de zolderkamer

Wat momenteel een groot schoonmaakbedrijf met ongeveer 470 medewerkers is, begon zo’n 40 jaar terug op een zolderkamer. “Tijdens mijn jeugd ging ik met mijn ouders mee toen zij scholen gingen schoonmaken in Apeldoorn en omgeving. Hier deed ik mijn eerste ervaring op in de schoonmaak. Op mijn 23e wilde ik vooral gewoon hard werken, geld verdienen en iets opbouwen. Omdat ik geen baan kon vinden die echt paste bij mijn ambities, en ik wist dat de schoonmaak een belangrijk beroep was, ben ik mijn eigen schoonmaakbedrijf begonnen. De eerste jaren deed ik vanuit de zolderkamer van mijn ouders de boekhouding en pikte ik mijn vaders schuurtje in voor het opslaan van de schoonmaakmaterialen.”

Groei

“Op een gegeven moment nam ik wat mensen in dienst en dat werden er, relatief snel, steeds meer. Op een bepaald punt had ik 100 medewerkers in dienst en had ik ook de nodige certificeringen behaald. Zo bleef het bedrijf vanuit een goede organisatie stabiel groeien. We maakten schoon op allerlei locaties, kregen steeds meer bedrijfswagens, gingen kwaliteitscontroles lopen et cetera. Wij hopen deze stabiele groei ook de komende jaren te kunnen blijven continueren.”

Doorgroeimogelijkheden

“Doordat ik zelf ook vele jaren praktijkervaring heb, weet ik waar we het over hebben binnen het bedrijf en kan ik mij verplaatsen in de mensen op de werkvloer. Ik heb veel contact met de werkvloer en leer hier veel van. Bijvoorbeeld over de praktijkervaringen van nieuwe schoonmaaktechnieken. We kiezen er bewust voor om te kijken naar de doorgroeiwensen en doorgroeimogelijkheden van onze medewerkers omdat we iedereen de kans willen geven om zich te ontwikkelen. Op dit moment hebben wij zelfs medewerkers in ons MT zitten die als schoonmaker begonnen zijn bij ons.”

“Je doet het samen, zo is mijn visie altijd geweest. Binnen ons bedrijf blijven we dagelijks de samenwerking stimuleren en dan niet alleen tussen onze medewerkers maar ook met onze opdrachtgevers en leveranciers. Een intensieve samenwerking zorgt namelijk voor betere resultaten.”

Prettige werk- en woonomgeving

“Schoonmaken is mooi en waardevol werk, je ziet namelijk direct resultaat. Het was natuurlijk helemaal essentieel in de coronatijd, maar ook daarbuiten is het belangrijk een prettige en schone werk- en/of woonruimte te creëren. Het bevorderd namelijk het werk- en/of woonplezier en het is ook belangrijk voor de hygiëne.”

Apeldoeners als marketingtool

“Als Apeldoener of als relatie van een Apeldoener op een evenement is het vooral prettig om veel mensen te spreken in een prettige sfeer. En dat zonder dat het direct iets hoeft op te leveren. Apeldoeners is een marketingtool voor onze bedrijven en een manier om grote dingen te kunnen organiseren. Evenementen die je als bedrijf op zichzelf niet voor elkaar krijgt.”

Ben je benieuwd naar alle andere verhalen? Bij onze blogs vind je nog veel meer Apeldoeners die hun ondernemersverhaal delen en er volgen nog diverse enthousiaste ondernemers. Houd onze kanalen dus in de gaten!