Ronald Dros blikt terug
Het jaar 2025 staat voor DROS Schoonmaakdiensten in het teken van het 40-jarig bestaan van het bedrijf. Want dat is natuurlijk iets om te vieren. Het is tevens een mooi moment om stil te staan bij alles wat het bedrijf in de afgelopen decennia heeft gemaakt tot wat het nu is. Voor Ronald is de belangrijkste reden waarom DROS deze mijlpaal heeft gehaald duidelijk: de mensen hebben dit waargemaakt.
DROS Schoonmaakdiensten begon in 1985 met een ijverige jongeman die graag een zakcentje wilde verdienen. In de schuur van zijn ouders had hij wat schoonmaakartikelen opgeslagen en vanaf de zolder deed hij de administratieve taken. “Ik had nooit gedacht dat het zo uit de hand zou lopen,” vertelt Ronald. “40 jaar is het merendeel van mijn leven en in die tijd hebben we veel meegemaakt.”
Terugblik met een glimlach
Ronald blikt vooral met een glimlach terug op alle gebeurtenissen en mijlpalen uit de afgelopen decennia. “De eerste medewerkster vergeet ik natuurlijk nooit weer.” Maar ook de honderdste medewerker, en het tien- en vijfentwintigjarig bestaan. Opvallend is dat, wanneer je Ronald vraagt naar hoogtepunten, dat hij juist terugblikt op kleine gebeurtenissen die hem bijblijven. “Het schoonmaken van een gymzaal, waarbij we in de pauze gezellig een potje gingen voetballen, dat was altijd ontzettend leuk. Of een functioneringsgesprek waarbij ik vroeg naar wat de medewerker het leukste vond aan zijn werk. Waarna hij zei: ‘de vakantie’. Daar moest ik enorm om lachen.”
Aandacht voor mensen
Dit jaar staat dus in het teken van het 40-jarig bestaan. Bij DROS zijn ze het erover eens dat dat niet onopgemerkt voorbij mag gaan. DROS zal in 2025 veel ruchtbaarheid geven aan dit jubileumjaar op de diverse social mediakanalen. Leuke inkijkjes worden gedeeld, maar er zullen ook ludieke winacties voorbijkomen. En natuurlijk wordt er iets moois georganiseerd voor het personeel om hen te bedanken voor hun dagelijkse inzet.
Aandacht voor de maatschappij
Wat er bij Ronald altijd in heeft gezeten is de aandacht voor de maatschappij. “Mijn ouders hebben mij altijd meegegeven dat je iets moet terugdoen voor de maatschappij. Dat is ook de reden waarom we veel tijd aan maatschappelijke organisaties besteden.” Het sponsorschap bij volleybalvereniging Alterno en vele andere sportclubs in en om Apeldoorn en het samenwerkingsverband met Lucrato zijn hier voorbeelden van.
“Het enthousiasme bij de mensen vanuit Lucrato werkt aanstekelijk. Ik weet nog dat ik hier lang geleden eens langskwam. Helemaal netjes in pak… Toen zag ik dat dat helemaal niet paste bij deze werkplek. Ik deed snel mijn colbertje uit, stroopte mijn mouwen op en begon in plat Apeldoorns te praten. De klik was er direct. Gelukkig maar dus dat ik tweetalig ben opgevoed,” grapt Ronald.
Ronald kan nog wel even doorgaan over alles wat hij in 40 jaar tijd heeft meegemaakt. Hoe hij belangrijke keuzes heeft gemaakt tijdens zijn ondernemerschap. Het staat vast dat al deze mooie verhalen zullen worden verteld. Hoe en wanneer, dat houdt hij nog even geheim…