Maak kennis met

Rob Kamphuis – R&F Relatiegeschenken

“Mensen bewust maken van de achterliggende gedachte van een relatiegeschenk.”

Elke ondernemer heeft zijn eigen verhaal. De Apeldoeners zijn dan wel één club ondernemers met eenzelfde visie, maar allen hebben zij een andere achtergrond. Op hun beurt vertellen ze hun ondernemersverhaal. Vandaag hebben we Rob Kamphuis, die al sinds 1998 eigenaar is van R&F Relatiegeschenken.

Ertegenaan gelopen

“Ik zal eerlijk zijn. Van tevoren had ik totaal niet de specifieke behoefte om iets in de relatiegeschenkenbranche te gaan doen, het had net zo goed iets anders kunnen zijn. Het was het ondernemen dat mij aansprak. Ik heb tot mijn 38e altijd voor werkgevers gewerkt, maar het leek me leuk om iets voor mezelf te doen. Toen deed de kans zich voor om R&F te kopen en zo ben ik ertegenaan gelopen.”

Van multinational tot lokale bakker

Je kunt stellen dat Rob op dat moment het vak van relatiegeschenken heeft ontdekt. “Het leuke is dat je met alle verschillende bedrijven te maken krijgt: van een multinational tot een lokale bakker. Iedereen heeft behoefte aan marketinguitingen, waaronder relatiegeschenken. Ik help hen niet simpelweg aan een product, maar aan een écht uniek geschenk dat aandacht trekt en zorgt dat je merk blijft hangen. Ik maak mensen graag bewust van de gedachte erachter.”

Achterliggende gedachte

“Wanneer ik met klanten om tafel zit, hebben we het niet over de producten, maar over hun markt, hun doelgroep, hun marketingmix. Hoe benader je klanten  slim? Lever je bijvoorbeeld aan een bestaande klant, een halve pallet met producten , dan is het een kleine moeite om iets extra’s  te verkopen en dan op dezelfde pallet mee te zenden. Meer omzet en gelijkblijvende kosten, dus meer rendement.

De blijvende waarde van een relatiegeschenk wordt vaak onderschat. Wanneer je het juiste geschenk inzet, dan levert dit zichtbaarheid en naamsbekendheid op, en klanten weten je in de toekomst makkelijker te vinden.

 Ik help mijn klanten ‘out of the box’ te denken en maak ze bewust van de achterliggende gedachte.”

Zichtbaarheid en verbinding

“Doe je niet aan weggevers of relatiegeschenken, dan zal de relatie er niet minder om worden. Maar je kunt de relatie wel krachtiger maken door het wél te doen. Je zorgt ervoor dat je continu top-of-mind bent, bent zichtbaar en zorgt voor verbinding. Zeker met iets unieks. Dat kan een bijzonder geschenk zijn of een doordachte boodschap, maar dat kan ook een geschenk zijn op een onverwacht moment. Zoals paaseieren met Kerst, waarmee je aangeeft dat je vooruit blikt, om maar een voorbeeld te geven.”

Down-to-earth

“Van de Apeldoeners ben ik één van de oudsten. Het is leuk om met jongere ondernemers te sparren, zij houden je scherp. De Apeldoeners voelen niet als zakenrelaties, maar meer als vrienden. Er heerst een down-to-earth sfeer waarin niemand zich teveel voelt. ‘Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg’. Omdat we zo’n grote club hebben, kunnen we met evenementen ook écht uitpakken. Er wordt altijd wel weer iets nieuws verzonnen.”

Benieuwd naar de inspirerende verhalen van alle andere Apeldoeners? We zijn nog lang niet klaar met het vertellen van deze verhalen, dus blijf ons volgen voor meer!