Is jouw website nog up-to-date?

Een website kan op meerdere aspecten up-to-date zijn. Eén daarvan is de actualiteit van de aanwezige content. Daarnaast zijn ook de technische aspecten van de website belangrijk. Werkt de website bijvoorbeeld op de meest recente browsers en hoe ziet je website eruit op mobiele apparaten?

Onderstaand een vijftal punten waarmee je zelf eenvoudig kunt beoordelen of je website actueel is.

1. Haalt je website je online doelstelling?
Bij het realiseren van je website heb je (met je webbouwer) nagedacht over het doel van de website. Vervolgens is jouw website daarop ingericht. Echter blijft het niet daarbij, het is belangrijk om continu te bekijken of het doel gehaald wordt en/of wat er gedaan moet worden om de doelstelling te behalen. De voornaamste doelen gaan om potentiele klanten te informeren (om vervolgens in contact te komen) en bestaande klanten te voorzien van een klantenserviceportaal. Kijk dus goed naar je gestelde doelstelling en kijk of je kunt zien wat de resultaten hiervan zijn.
 

2. Staan jouw diensten of het aanbod goed op je website?
Er is niks vervelender wanneer het laatste nieuwsbericht op een site dateert van een x-aantal maanden geleden. Maar nog erger is het als je huidige diensten of aanbod niet (of verkeerd) op je website staan. Kijk dus goed naar wat jij als organisatie aanbiedt aan je klanten en controleer of dit makkelijk op de website te vinden is. Mocht dit niet het geval zijn dan is het tijd om kritisch naar de content te kijken op je website.
 

3. Sluit het ontwerp van je website aan bij je corporate identity? 
Je website is een belangrijk onderdeel van jouw totale corporate identity. Komt deze nog overeen met hoe je als organisatie wil overkomen? Bekijk wat je kernwaarden zijn en sluit dit aan bij het huidige ontwerp? Daarbij is het belangrijk dat je website en andere communicatie-uitingen aansluiten op elkaar.
 

4. Is je website geschikt voor mobiele apparaten?
Vandaag de dag worden websites veel bekeken op mobiele apparaten zoals smarttelefoons en tablets. Daarom is het van belang dat je website zich gebruiksvriendelijk presenteert op mobiele apparaten. In de Google resultaten zal je website hoger gepositioneerd zijn wanneer deze mobielvriendelijk is. Om een website mobielvriendelijk te maken wordt er gebruik gemaakt van een responsive design of een aparte mobiele website.

In het kort: een responsive design past het ontwerp/content aan zodat het zich correct presenteert op zowel kleinere als grotere beeldschermen. Een mobiele website is veelal voor ‘snelle informatie’ waardoor de content inhoudelijk ook zal verschillen ten opzichte van de reguliere website.
 

5. Is je content management nog up-to-date?
Elk content management systeem (CMS) heeft onderhoud nodig, ongeacht de grootte, voor het veilig en stabiel draaien. Wanneer je CMS up-to-date is, is deze zowel veilig als stabiel en kan deze sneller functioneren dan met verouderde software. Voer je de updates niet uit dan is de kans groot dat je site kwetsbaar is voor kwaadwillende partijen. Het internet blijft een bron van innovatie die ten goede, maar ook ten slechte wordt gebruikt. Dagelijks verschijnen er nieuwe meldingen van virussen of worden er belangrijke websites plat gegooid door hackers.

Natuurlijk zijn dit slechts een aantal aspecten die bepalen of je website actueel is. Wil je meer weten over je website en/of andere communicatiemiddelen dan komen wij als full service communicatiebureau graag met jou in contact. Wij zijn een bureau dat vooruit kijkt, enerzijds zich bezig houdt met traditionele vormgeving en drukwerk, anderzijds met kansen en uitdagingen door gebruik te maken van het internet.  

Contact opnemen kan met Patrick Beumer: pbeumer@dunique.nl of 088-0027952